IV WIZYTA STUDYJNA
8 – 10. X 2013

Uczniowie Gimnazjum nr 37: A. Domeracka, J. Poławska, D. Wirtek, A. Klukowska, D. Marczak, A. Smolińska pod opieką p. Anety Kornet i p. Natalii Hukowskiej wzięli udział w IV Wizycie Studyjnej projektu Comenius 2012-2014 pt. : „WSPÓLNE UCZENIE SIĘ WYKORZYSTYWANIA NOWYCH MEDIÓW, NASTOLATKOWIE PRACUJĄ NAD INTERNETOWYM RADIEM I TV – NOWE PODEJŚCIE PEDAGOGICZNE DO ZINTEGROWANEJ EUROPY” w Paks na Węgrzech.

węgry-6  węgry-16  węgry-5  węgry-10

DZIEŃ PIERWSZY, 8.X 2013

Po przylocie do Budapesztu spędziliśmy niemal cały dzień nad lewym brzegiem Dunaju w Peszcie na promenadzie naddunajskiej podziwiając piękne widoki prawej części miasta - Budy m.in. Pomnik wolności na wzgórzu Gellerta, Zamek Królewski, Kościół Macieja i Most Łańcuchowy. W Peszcie widzieliśmy także Parlament i halę targową Vásárcsarnok.

Wieczorem, po przyjeździe do Paks 2 uczennice zamieszkały z rodzinami węgierskich koleżanek – Alexandry i Ágnes, a pozostała grupa w hotelu Duna.

DZIEŃ DRUGI, 9.X 2013:

W środę rano odbyło się uroczyste powitanie zagranicznych gości w auli Energetikai Szakközépiskola és Kollégium przez Dyrektora Szkoły oraz przez Wiceburmistrza w sali konferencyjnej Ratusza Paks.

Po zajęciach w szkole zwiedzaliśmy Elektrownię Jądrową,  następnie najciekawsze obiekty Paks – m. in. drewniany Kościół Sw. Ducha (Makovecz Church).

DZIEŃ TRZECI, 10.X 2013:

W czwartek po zajęciach w szkole zwiedzaliśmy m. in. Katedrę pw. Serca Jezusowego w Paks,  Lussonium – ruiny rzymskiej fortecy i bogate zbiory z tamtego okresu  Muzeum Historycznego Paks.

Na zakończenie wieczoru, w szkolnej hali sportowej miało miejsce „ International Party”, na którym uczestnicy spotkania prezentowali przygotowany przez siebie program artystyczny. Były to tańce, piosenki, a w przypadku naszych uczniów „łamańce językowe”.

DZIEŃ CZWARTY, 11.X 2013:

W piątek oprócz zajęć w szkole udaliśmy się na spacer wzdłuż prawego brzegu Dunaju w Paks,  a następnie na zwiedzanie położonego nad rzeką Sió miasta Szekszárd – siedziby komitatu Tolna. Mogliśmy tu podziwiać Archiwum Miejskie, Rynek, fontanny i park rzeźb.

Potem, udaliśmy się do Decs, by oprócz zwiedzania Muzeum Ludowego, obejrzeć elementy żeńskiego stroju ludowego, zatańczyć czardasza i poczęstować się obwarzankiem polanym kwaśną śmietaną.

Dzień kończyła zabawa zorganizowana w willi jednej z węgierskich koleżanek – Ramony dla wszystkich uczniów biorących udział w spotkaniu.

DZIEŃ PIĄTY, 12.X 2013:

W sobotę musieliśmy się pożegnać z niezwykle gościnnymi nauczycielami i uczniami Paks.

Wyruszyliśmy do Budapesztu, gdzie czekając na odlot do Warszawy zwiedziliśmy tym razem w Peszcie Katedrę św. Stefana, Kaplicę z relikwiami św. Stefana, wjechaliśmy na szczyt kopuły Katedry na taras widokowy, by podziwiać przepiękna panoramę miasta, a po drodze do Budy minęliśmy gmach opery, wyspę św. Małgorzaty i Parlament.

Po 21.00 byliśmy już w naszych warszawskich domach…